Direktlänk till inlägg 25 februari 2015

Ricinolja eller svart ricinolja, any difference ?

Av peace - 25 februari 2015 10:03

Skillnad?

Med Svart ricinolja (jamaican black castor oil eller förkortat JBCO) har man rostat bönorna som bildar aska och detta häller man ner i oljan. Hos den ljusa oljan görs inte detta, den är 100% ren kallpressad ricinolja (Castor oil eller förkortat CO).


Är JBCO bättre?

Svår fråga för jag hittade ingen vetenskaplig svar( vilket inte betyder att det inte finns), men företaget som tillverkar JBCO säger att askan förbättrar oljans effektivitet, man kan välja att tro detta eller inte. Först tänkte jag att det bara är ett sätt att få oljan att väga mer och att askan inte alls ger någon bättre resultat men sen kom tanken att de kanske finns ett ämne i bönorna (som koffein i kaffebönor) som bidrar till att stimulera hårsäckarn? Det är min teori, men återkommer om ja hittar något säkrare svar.


Det negativa med JBCO är lukten, enligt mig och många andra från youtube. Den luktar lite bränd och man skulle kunna tro att man har börjat röka om man inte redan gör det. Men jag tycker ändå nu när jag använt den några dagar att lukten avtar under dagen och mer om man vistas ute. CO lukar inget 


Många inklusive mig själv trodde att JBCO var mer naturlig än CO pga att den kallas black och att det svarta relaterade till att den var mindre processad, vilket inte stämmer. Den är dessutom inte svart i färgen som man kanske tror utan något mer ljusgulare än den vanliga ricinoljan. 


Den ljusa ricinoljan från crearome är enligt mig redan väldigt bra men det är kul att prova nya produkter så trots lukten ska ja försöka ha lite tålamod och hoppas på ett gott resultat. 


Något annat intressant som gäller ricinväxten allmänt är att ricinfröet innehåller ett farligt gift som kallas ricin. Men den inaktiveras vid produktionen av ricinolja. 


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peace - 1 mars 2015 13:00

Av peace - 27 februari 2015 15:25

             Eteriska oljor är flyktiga ämnen som syror, alkoholer, aldehyder, ester, ketoner, fenolsyror och terpener som ger växten dess terapeutiska egenskaper. Dessa pressas eller destilleras ur växternas blad, blommor, frön eller rötter...

Av peace - 25 februari 2015 13:15


En sådan här applikator har jag sökt över allt, men hittar inte i någon butik, ni får gärna säga till om ni vet var!! Jag frågade snällt i en frisörsalong och de bad mig komma tillbaka någon dag för att hämta upp en tomflaska :) de tyckte ja var gull...

Av peace - 15 februari 2015 20:49

I am baaaaaaaaack ..... after 4 years....skit vad tiden går ! Jag har haft fullt upp med studier, jobb och ni vet allt som kan ta tid. Men jag har alltid haft kvar intresset. Det blev aldrig av att jag använde den vanliga ricinoljan regelbundet som...

Presentation


Heey!
Jag är en naturalista på 28 år som har ett stort hjärta för naturlig hälsa som aromaterapi & naturläkemedel.

Bloggen är mest om naturlig hårvård/hudvård.

Friskt hår=friskt hårbotten, oavsätt struktur & etnicitet.

Pic-Not me

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards