Direktlänk till inlägg 25 februari 2015

Hur ska man applicera ricinoljan?

Av peace - 25 februari 2015 13:15

En sådan här applikator har jag sökt över allt, men hittar inte i någon butik, ni får gärna säga till om ni vet var!! Jag frågade snällt i en frisörsalong och de bad mig komma tillbaka någon dag för att hämta upp en tomflaska :) de tyckte ja var gullit, tummen upp för det     


Den är i vilket fall perfekt när det kommer till att applicera hårbottnet och man arbetar med lite trögare oljor som tex ricin olja (både JBCO & CO). Man kan behöva tvätta flera gånger om de kommer på håret.


En del blandar ut ricinoljan med lättare oljor (kokosolja, arganolja, mandelolja) för att hårbottnet lättare ska kunna ta upp essentiella fettsyror, vitaminer, mineraler och bidra med den näring som behövs för ett friskt hår. Man kan också använda bara ricinolja om man vill det men då måste man låta den verka lite längre för att mjukgöra hårbottnet.


Det sägs att ricinolja stimuelerar hårsäckarna men det gör även eteriska oljorde tillsammans med huvudmassage förbättrar blodflödet till hårsäckarna och därmed stimulerar hårväxten. Tex har vi Rosmarinolja som är känd för just detta men även pepparmints olja. Eteriska oljor har olika egenskaper och dofter och om man gillar Lavendel doften kan man tillsätta några droppar till JBCO för att ta bort den brända lukten något, vilket har funkat för mig. I nästa inlägg berättar ja mer om eteriska oljor och oljor.


Ett friskt hårbotten ger ett friskt fylligt hårstrå! men pga att man tvättar håret ofta, värmebehandlar och använder produkter som torkar ut eller ändrar dess naturliga ph leder det till att man får ett torrt hårbotten och slitet hår.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peace - 1 mars 2015 13:00

Av peace - 27 februari 2015 15:25

             Eteriska oljor är flyktiga ämnen som syror, alkoholer, aldehyder, ester, ketoner, fenolsyror och terpener som ger växten dess terapeutiska egenskaper. Dessa pressas eller destilleras ur växternas blad, blommor, frön eller rötter...

Av peace - 25 februari 2015 10:03

Skillnad? Med Svart ricinolja (jamaican black castor oil eller förkortat JBCO) har man rostat bönorna som bildar aska och detta häller man ner i oljan. Hos den ljusa oljan görs inte detta, den är 100% ren kallpressad ricinolja (Castor oil eller för...

Av peace - 15 februari 2015 20:49

I am baaaaaaaaack ..... after 4 years....skit vad tiden går ! Jag har haft fullt upp med studier, jobb och ni vet allt som kan ta tid. Men jag har alltid haft kvar intresset. Det blev aldrig av att jag använde den vanliga ricinoljan regelbundet som...

Presentation


Heey!
Jag är en naturalista på 28 år som har ett stort hjärta för naturlig hälsa som aromaterapi & naturläkemedel.

Bloggen är mest om naturlig hårvård/hudvård.

Friskt hår=friskt hårbotten, oavsätt struktur & etnicitet.

Pic-Not me

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards